Sesungguhnya mereka telah mendustakan kebenaran (Al-Quran) ketika ia sampai kepada mereka. Oleh itu, akan datanglah kepada mereka berita (yang membuktikan kebenaran) apa yang mereka selalu ejek-ejek itu (iaitu mereka akan ditimpa bala bencana).
(Surah Al-An'aam, Ayat 5)

Thursday, May 6, 2010

Al-quran dah Itrah

Rasulullah saww bersabda
Siapa yang ingin hidup seperti hidupku dan wafat seperti wafatku serta masuk ke surga yang telah dijanjikan kepadaku oleh Tuhanku yaitu Jannatul Khuld, maka hendaklah ia berwilayah (berpemimpin) kepada Ali dan keturunan sesudahnya, karena sesungguhnya mereka tidak akan mengeluarkan kamu dari pintu petunjuk dan tidak akan memasukkan kamu ke pintu kesesatan. (Shahih Bukhari, jilid 5, hal. 65, cet. Darul Fikr)

Rasulullah SAWW bersabda yang bermaksud:

" Wahai manusia aku tinggalkan kepada kamu, sekiranya kamu berpegang

teguh kepada kedua-duanya nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya,

Kitab Allah dan Itrahku Ahlul Baytku." [Sunan Tirmidzi]

Dari Amir bin Sa'ad bin Abu Waqqas RA, katanya:"Aku berkirim surat kepada Jabir bin Samurah melalui pelayanku Nafi", meminta kepadanya supaya dia dapat mengkhabarkan kepadaku hadis yang pernah didengarnya dari Rasulullah SAWW. Dia membalas suratku sebagai berikut:"Aku mendengar Rasulullah SAWW bersabda pada hari Juma'at petang, iaitu ketika seorang suku Aslam direjam, sabdanya: Din ini (Islam) akan sentiasa tegak hingga hari Qiamat, atau sampai berlalunya 12 khalifah memerintah, yang kesemuanya dari Quraisy. Aku mendengarnya pula beliau bersabda, 'satu kelompok kaum Muslimin akan menakluki Istana Putih Kisra.' Dan aku mendengar pula beliau bersabda, 'sebelum terjadi hari Qiamat akan muncul Dajjal, maka waspadalah terhadap mereka.' Aku mendengar pula beliau bersabda,'jika Allah mengurniakan kamu kebaikan, pertama-tamanya manfa'atkanlah untuk dirimu sendiri dan untuk keluargamu.' Aku mendengar juga beliau bersabda, 'Aku lebih dahulu dan menunggu di al-Haud.'

Teks Hadith yang bergaris di atas (12 khalifah) adalah di bawah ini. Sila rujuk Sahih Muslim, Jilid IV, Bab Imarah, Hadith 1789.

No comments: