Sesungguhnya mereka telah mendustakan kebenaran (Al-Quran) ketika ia sampai kepada mereka. Oleh itu, akan datanglah kepada mereka berita (yang membuktikan kebenaran) apa yang mereka selalu ejek-ejek itu (iaitu mereka akan ditimpa bala bencana).
(Surah Al-An'aam, Ayat 5)

Saturday, March 5, 2011

Jawaban bagi text " Syiah Membunuh Saidina Hussein " , PART 1






Ini adalah untuk menjawab pihak yang menyatakan bahawa syiah lah sendiri yang telah membunuh Imam Hussein ...

Jawaban yang pertama :


1)Majotiti penduduk Kufah yang adalah penyokong setia Khilafat dari Shaikhain. Para ulama Sunni terkenal Allamah Shibli Naumani dalam bukunya yang terkenal di dunia Al-Farooq telah memuji khalifah kedua Omar untuk pembangunan bandar Kufah , dia menulis:

"Ketika sejumlah kota dibuka, Saad bin Waqqas menulis kepada Omar bahawa Arab menjadi manja (dengan semua kejayaan), Omer menulis kembali untuk mencari tempat yang memiliki tanah maupun kepentingan strategik laut Oleh kerana itu Sulaiman Hazeefah memilih tanah Kufah dan menamakannya tersebut.

Bandar ini didirikan pada tahun 17 H dan , Omar telah tegas memerintahkan, rumah cukup untuk mengajukan empat puluh ribu orang dibina. Suku Arab diberikan tempat berasingan di bawah pengawasan Hayaj ibn Malik . Omar telah memberikan arahan jelas berkaitan dengan perancangan bandar serta pembinaan ....... Masjid Jami dibina di situ begitu luas sehingga empat puluh ribu orang boleh solat di dalamnya pada satu masa
. "
=Omar the great (Al-Faruq), Volume 2 halaman 95=

"Selain Masjid Jami, masjid dibina berasingan untuk setiap suku suku berdasarkan bandar. Di antara suku-suku menetap di Kufah adalah dua belas ribu orang dari Yaman dan lapan ribu dari Klan Nazar Ada. Diselesaikan berbagai-bagai suku-suku lain seperti Salim, Saqeef , Humdaan, Bajablah, "Lat Nim-ul, Taghlab, Bani Asad, Nakha, Kindah, Azd, Mazainah, Muharab Tamim, Jadi Asad dan Amirm dan Akhlat, Juhaina, Muhjaz, Hawazin, dll.

"Dalam seumur hidup Omar , bandar itu datang untuk mencapai kebesaran tersebut dan kemegahan yang menyebutnya khalifah Islam itu . Memang menjadi pusat kekuasaan Arab"
.
=Omar yang besar (Al-Faruq), Volume 2 halaman 96=

Tidak ada yang meragukan bahawa penduduk Kufah yang setia kepada Umar sejauh bahawa ia dianggap Kufah untuk menjadi ketua Islam. Sekarang jika Nawasib masih delusional maka kami ingin mempersoalkan mereka untuk menjelaskan kepada kita bahawa masjid utama yang boleh mengumpul 40 ribu jamaah dan masjid yang lebih kecil yang dibina di bawah naungan Omar adalah mereka semua masjid Syiah Imamiyah? Apakah maksud Omar pada pembangunan Syiah bandar besar, di mana keyakinan berpusat pada menegaskan bahawa Ali (as) adalah benar Khalifa Nabi (s) dan bahawa ia adalah seorang perampas?

Kami tidak dapat mencari sumber-sumber yang sah dari sejarah Islam yang menegaskan bahawa pada saat Kesyahidan Imam Husain (as) sebahagian besar Kufans adalah Shiah Imamiyah sebaliknya kita mencari pelbagai sumber yang memberitahu kita dengan jelas bahawa majoriti Kufahs adalah pengikut Uthman bin Affan. Allamah Yaqoot Hamawi adalah seorang ulama Sunni terkenal yang menulis 'ul Majma Buldaan'. Buku ini mengandungi sejarah terperinci pelbagai bandar di bawah kekuasaan Islam. Ini mengandungi sejarah Kufah dalam 7 halaman Volume nya 295-300. Dia tidak menyebutkan satu contoh, yang akan menunjukkan bahawa Kufah adalah bandar Syiah Imamiyah ...

bersambung...

2 comments:

Hamba Allah said...

boleh saya copy entry entry dlm blog ni tak? sbg balasan, silakan copy bahan2 di blog sy secara percuma...

duta delster.

Mohamad Yamin said...

boleh , silakan ... tapi yg lengkap punya ada di www.answering-ansar.org ....